Verwachte lancering : 01.08.2022
De EV-technologie die Stuttgart introduceerde op de EQS vindt nu ook haar weg naar de Mercedes EQE, zoals de elektrische E-Klasse genoemd wordt. De wagen debuteert op de IAA van München 2021, maar de leveringen starten pas midden 2022. De Mercedes EQE wordt een directe concurrent voor de Tesla Model S.
De Mercedes EQE bouwt op de EVA2-architectuur waarop ook de EQS bouwt, maar de wielbasis is wel 90 millimeter korter dan die van de elektrische S-Klasse. Toch biedt het interieur beduidend meer binnenruimte dan dat van een Mercedes E: zo is er 27 millimeter extra schouderbreedte en 80 millimeter extra interieurlengte. Ook de zithoogte neemt met 65 millimeter toe. Met een lengte van 4,95 meter, een breedte van 1,96 meter en een hoogte van 1,51 meter leunen de koetswerkafmetingen eerder aan bij die van een Mercedes CLS. Het koffervolume bedraagt 430 kilometer, wat kleiner is dan die van de reguliere E-Klasse, maar groter dan die van de plug-inhybride versies. Van een breakversie is voorlopig geen sprake.
Het koetswerk van de Mercedes EQE krijgt de Black Panel-voorzijden die alle EV-modellen van het merk kenmerkt, achteraan worden de achterlichtblokken met elkaar verbronden door een ledstrip. Let ook op de scherp gesneden, in de achterklep geïntegreerde spoilerlip. Mercedes belooft een uitstekende luchtweerstandsefficiënt, maar geeft nog geen Cx-waarde vrij. Net zoals de E-Klasse en de CLS combineert de Mercedes EQE een vaste achterruit met een klassieke kofferklep, ondanks de duikende daklijn is er geen sprak van een vijfdeurskoetswerk.
Het interieur van de Mercedes EQE wordt gedomineerd door het MBUX Hyperscreen dat debuteerde in de EQS. In de elektrische E-Klasse bijft de uit een stuk opgetrokken dashboardmodule met geïntegreerde schermen wel optioneel. Het MBUX-infotainmentsysteem komt met de jongste innovaties, met naast stembediening, adaptieve software en EV-navigatie ook een videosysteem waarop de passagier zijn favoriete series kan streamen tijdens het rijden. Het scherm wordt ogenblikkelijk op pauze gezet wanneer de bestuurder probeert mee te kijken. Al zien wij vooral Netflix-mogelijkheden tijdens de laadsessies onderweg.
De Mercedes EQE debuteert als EQE 350, aangedreven door de op de achteras gemonteerde, synchrone eATS-elektromotor die een vermogen van 215 kW/291 pk met een maximaal koppel van 530 Nm. Er volgen snel andere motorisaties, waaronder modellen met een extra elektromotor op de vooras die dus over vierwielaandrijving zullen beschikken. De Mercedes EQE vertrouwt op lithium-ionbatterijen die onderverdeeld zijn in 10 modules en die over een bruikbare capaciteit van 90 kWh beschikken, wat zich vertaalt in een WLTP-rijbereik tussen de 545 en de 660 kilometer. Het gemiddelde energieverbruik schommelt tussen de 15,7 en de 19,9 kWh per 100 kilometer.
Standaard beschikt de Mercedes EQE over een interne lader van 11 kW, optioneel komt de elektrische E-Klasse met een exemplaar van 22 kW. In het eerste geval reken je op dik 8 uur om het accupakket weer op te laden, met de performantere on-boardlader wordt die laadtijd met bijna de helft gereduceerd (AC, driefasig). Snelladen kan aan 170 kW, wat zich vertaalt in een laadtijd van 32 minuten (DC). De mate van vertaging regel je ofwel automatisch (in de stand D-AUTO) ofwel manueel (waarbij je de keuze hebt tussen D-MIN, D en D-PLUS). De Eco Assist zorgt er dan weer voor dan de remenergierecuperatie geoptimaliseerd wordt, zodat de one-pedalmethode tot de mogelijkheden behoort.
Desgewenst komt de multilinkophanging van de Mercedes EQE met de actief meesturende achteras die de Duitse constructeur introduceerde op de jongste generatie van de S-Klasse. De stuurhoek bedraagt 10 graden, waardoor de draaicirkel krimpt van 12,5 naar slechts 10,7 meter. Ook de Airmatic-luchtvering behoort tot de mogelijkheden, de maat van de velgen schommelt tussen de 19 en de 21 duim.
De Mercedes EQE wordt geproduceerd in het Duitse Bremen, de wagens voor de Chinese markt rollen in Peking van de band.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duur
Omschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
2022 Mercedes EQE is elektrische E-Klasse – officieel – Autowereld.be
Verwachte lancering : 01.08.2022



De EV-technologie die Stuttgart introduceerde op de EQS vindt nu ook haar weg naar de Mercedes EQE, zoals de elektrische E-Klasse genoemd wordt. De wagen debuteert op de IAA van München 2021, maar de leveringen starten pas midden 2022. De Mercedes EQE wordt een directe concurrent voor de Tesla Model S.
De Mercedes EQE bouwt op de EVA2-architectuur waarop ook de EQS bouwt, maar de wielbasis is wel 90 millimeter korter dan die van de elektrische S-Klasse. Toch biedt het interieur beduidend meer binnenruimte dan dat van een Mercedes E: zo is er 27 millimeter extra schouderbreedte en 80 millimeter extra interieurlengte. Ook de zithoogte neemt met 65 millimeter toe. Met een lengte van 4,95 meter, een breedte van 1,96 meter en een hoogte van 1,51 meter leunen de koetswerkafmetingen eerder aan bij die van een Mercedes CLS. Het koffervolume bedraagt 430 kilometer, wat kleiner is dan die van de reguliere E-Klasse, maar groter dan die van de plug-inhybride versies. Van een breakversie is voorlopig geen sprake.
Het koetswerk van de Mercedes EQE krijgt de Black Panel-voorzijden die alle EV-modellen van het merk kenmerkt, achteraan worden de achterlichtblokken met elkaar verbronden door een ledstrip. Let ook op de scherp gesneden, in de achterklep geïntegreerde spoilerlip. Mercedes belooft een uitstekende luchtweerstandsefficiënt, maar geeft nog geen Cx-waarde vrij. Net zoals de E-Klasse en de CLS combineert de Mercedes EQE een vaste achterruit met een klassieke kofferklep, ondanks de duikende daklijn is er geen sprak van een vijfdeurskoetswerk.
Het interieur van de Mercedes EQE wordt gedomineerd door het MBUX Hyperscreen dat debuteerde in de EQS. In de elektrische E-Klasse bijft de uit een stuk opgetrokken dashboardmodule met geïntegreerde schermen wel optioneel. Het MBUX-infotainmentsysteem komt met de jongste innovaties, met naast stembediening, adaptieve software en EV-navigatie ook een videosysteem waarop de passagier zijn favoriete series kan streamen tijdens het rijden. Het scherm wordt ogenblikkelijk op pauze gezet wanneer de bestuurder probeert mee te kijken. Al zien wij vooral Netflix-mogelijkheden tijdens de laadsessies onderweg.
De Mercedes EQE debuteert als EQE 350, aangedreven door de op de achteras gemonteerde, synchrone eATS-elektromotor die een vermogen van 215 kW/291 pk met een maximaal koppel van 530 Nm. Er volgen snel andere motorisaties, waaronder modellen met een extra elektromotor op de vooras die dus over vierwielaandrijving zullen beschikken. De Mercedes EQE vertrouwt op lithium-ionbatterijen die onderverdeeld zijn in 10 modules en die over een bruikbare capaciteit van 90 kWh beschikken, wat zich vertaalt in een WLTP-rijbereik tussen de 545 en de 660 kilometer. Het gemiddelde energieverbruik schommelt tussen de 15,7 en de 19,9 kWh per 100 kilometer.
Standaard beschikt de Mercedes EQE over een interne lader van 11 kW, optioneel komt de elektrische E-Klasse met een exemplaar van 22 kW. In het eerste geval reken je op dik 8 uur om het accupakket weer op te laden, met de performantere on-boardlader wordt die laadtijd met bijna de helft gereduceerd (AC, driefasig). Snelladen kan aan 170 kW, wat zich vertaalt in een laadtijd van 32 minuten (DC). De mate van vertaging regel je ofwel automatisch (in de stand D-AUTO) ofwel manueel (waarbij je de keuze hebt tussen D-MIN, D en D-PLUS). De Eco Assist zorgt er dan weer voor dan de remenergierecuperatie geoptimaliseerd wordt, zodat de one-pedalmethode tot de mogelijkheden behoort.
Desgewenst komt de multilinkophanging van de Mercedes EQE met de actief meesturende achteras die de Duitse constructeur introduceerde op de jongste generatie van de S-Klasse. De stuurhoek bedraagt 10 graden, waardoor de draaicirkel krimpt van 12,5 naar slechts 10,7 meter. Ook de Airmatic-luchtvering behoort tot de mogelijkheden, de maat van de velgen schommelt tussen de 19 en de 21 duim.
De Mercedes EQE wordt geproduceerd in het Duitse Bremen, de wagens voor de Chinese markt rollen in Peking van de band.
bron