Europa wil wereldwijd het voortouw nemen op vlak van elektrificatie. Vanaf 2025, over amper 4 jaar, moet het meerendeel van de nieuwe auto’s op één of andere manier geëlektrificeerd zijn. Doe er nog eens 5 jaar bij en de consument koopt bijna altijd een nieuwe elektrische auto. Dat is de politieke doelstelling. Het propaganda-apparaat draait op volle toeren. Maar de infrastructuur evolueert niet of onvoldoende mee. Nu al tekort aan laadinfrastructuur
Zelfs in dit prille stadium van elektrificatie is er al een nijpend tekort aan laadinfrastructuur. Koepelorganisatie Mobia trok eerder dit jaar al aan de alarmbel. ‘Suboptimaal’ zei de koepelvereniging van auto-importeurs en garagehouders, die meteen pleitte voor een versnelling van de overheidsinvesteringen. België hinkt in vergelijking met de buurlanden flink achterop in het uitbouwen van een netwerk met laadpalen.
Maar hoeveel laadpalen zijn er eigenlijk nodig? ABB, een fabrikant van laadinfrastructuur die actief is in meer dan 100 landen en al ruim 400.000 laadpunten installeerde, zocht het uit. 20% EV’s tegen 2030, waar komt dat vandaan? Het bedrijf gaat uit van een Belgisch wagenpark dat tegen 2030 uit 20% elektrische auto’s bestaat. Dat cijfer is niet zomaar uit de lucht gegrepen. Het komt van analysebureau Deloitte dat in z’n Future of Mobility een roadmap uittekent voor toekomstige mobiliteit. Die houdt niet alleen elektrificatie, maar ook connected cars en een grote mate -wel 30%- van autodelen in.
Die politiek vaak geadopteerde projectie gaat uit van een elektrisch Belgisch wagenpark van 1,2 miljoen voertuigen (op een totaal van 6 miljoen) in 2030. Europa heeft inmiddels een doelstelling voor het aantal laadpunten. De EU stelt dat voor elke drie elektrische auto’s er twee conventionele (AC) trage laadpunten vooropgesteld moeten worden. Daarnaast voorziet Europa één snellader (DC) per 50 elektrische auto’s. België moet in recordtijd bijna 2 miljoen laadpunten installeren
Dat betekent dat België uiterlijk in 2030 nood heeft aan 1,8 miljoen AC-laders en 24.000 DC-laders. Momenteel staan er in België slechts een fractie van dat aantal. België moet daarom de komende negen jaar ruim 180.000 AC-laders en 2.400 DC-snelladers per jaar installeren. Dat komt neer op 500 laadpalen per dag, elke dag. Feestdagen en weekends incluis. Is dat wel betaalbaar? ABB becijferde ook dat de kostprijs van die operatie elk jaar zo’n 312 miljoen euro bedraagt. Dat betekent dat er de komende tien jaar minstens 3 miljard euro in laadpalen geïnvesteerd moet worden. Die inschatting is trouwens optimistisch want ABB stipt aan dat ze geen rekening houden met de kostprijs van kabels, netaansluitingen en transformatoren, schakelinstallaties en beveiligingen, slimme aansturing, service en onderhoud en elektrische opslag bij kleine netaansluitingen.
Een deel van het aantal trage laadpunten op Vlaams grondgebied zal de overheid realiseren via particuliere laadpunten. Wie bouwt of verbouwt is sinds dit jaar in heel wat gevallen verplicht om een laadpunt te installeren, of je nu een EV hebt of niet.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duur
Omschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
20% elektrische auto’s tegen 2030? Dan moet België elke dag 500 (!!) laadpalen plaatsen – Auto55.be
Europa wil wereldwijd het voortouw nemen op vlak van elektrificatie. Vanaf 2025, over amper 4 jaar, moet het meerendeel van de nieuwe auto’s op één of andere manier geëlektrificeerd zijn. Doe er nog eens 5 jaar bij en de consument koopt bijna altijd een nieuwe elektrische auto. Dat is de politieke doelstelling. Het propaganda-apparaat draait op volle toeren. Maar de infrastructuur evolueert niet of onvoldoende mee.
Het bedrijf gaat uit van een Belgisch wagenpark dat tegen 2030 uit 20% elektrische auto’s bestaat. Dat cijfer is niet zomaar uit de lucht gegrepen. Het komt van analysebureau Deloitte dat in z’n Future of Mobility een roadmap uittekent voor toekomstige mobiliteit. Die houdt niet alleen elektrificatie, maar ook connected cars en een grote mate -wel 30%- van autodelen in.
ABB becijferde ook dat de kostprijs van die operatie elk jaar zo’n 312 miljoen euro bedraagt. Dat betekent dat er de komende tien jaar minstens 3 miljard euro in laadpalen geïnvesteerd moet worden. Die inschatting is trouwens optimistisch want ABB stipt aan dat ze geen rekening houden met de kostprijs van kabels, netaansluitingen en transformatoren, schakelinstallaties en beveiligingen, slimme aansturing, service en onderhoud en elektrische opslag bij kleine netaansluitingen.
Nu al tekort aan laadinfrastructuur
Zelfs in dit prille stadium van elektrificatie is er al een nijpend tekort aan laadinfrastructuur. Koepelorganisatie Mobia trok eerder dit jaar al aan de alarmbel. ‘Suboptimaal’ zei de koepelvereniging van auto-importeurs en garagehouders, die meteen pleitte voor een versnelling van de overheidsinvesteringen. België hinkt in vergelijking met de buurlanden flink achterop in het uitbouwen van een netwerk met laadpalen.
Maar hoeveel laadpalen zijn er eigenlijk nodig? ABB, een fabrikant van laadinfrastructuur die actief is in meer dan 100 landen en al ruim 400.000 laadpunten installeerde, zocht het uit.
20% EV’s tegen 2030, waar komt dat vandaan?
Die politiek vaak geadopteerde projectie gaat uit van een elektrisch Belgisch wagenpark van 1,2 miljoen voertuigen (op een totaal van 6 miljoen) in 2030. Europa heeft inmiddels een doelstelling voor het aantal laadpunten. De EU stelt dat voor elke drie elektrische auto’s er twee conventionele (AC) trage laadpunten vooropgesteld moeten worden. Daarnaast voorziet Europa één snellader (DC) per 50 elektrische auto’s.
België moet in recordtijd bijna 2 miljoen laadpunten installeren
Dat betekent dat België uiterlijk in 2030 nood heeft aan 1,8 miljoen AC-laders en 24.000 DC-laders. Momenteel staan er in België slechts een fractie van dat aantal. België moet daarom de komende negen jaar ruim 180.000 AC-laders en 2.400 DC-snelladers per jaar installeren. Dat komt neer op 500 laadpalen per dag, elke dag. Feestdagen en weekends incluis.
Is dat wel betaalbaar?
Een deel van het aantal trage laadpunten op Vlaams grondgebied zal de overheid realiseren via particuliere laadpunten. Wie bouwt of verbouwt is sinds dit jaar in heel wat gevallen verplicht om een laadpunt te installeren, of je nu een EV hebt of niet.
bron